Tips & Tricks
  • Net als u is het merendeel van onze leden serieus op zoek naar een partner. Helaas is er ook een kleine groep mensen die misbruik probeert te maken van de situatie en op financieel gewin uit is. Wij doen er alles aan om deze groep te weren van onze site. Het kan echter geen kwaad om zelf ook alert te zijn. Daarom geven wij u op deze pagina wat tips mee om de kans op een teleurstelling te voorkomen.

    Wat doet 4Match voor uw veiligheid?

    • Alle vrije teksten en foto's worden dagelijks door onze Klantenservice gecontroleerd
    • U kunt een verdacht profiel anoniem melden via de knop 'Misbruik melden' rechts boven
    • Verdachte profielen worden na onderzoek onmiddellijk verwijderd
    • Wij bieden alleen veilige betaalmethodes die al het betalingsverkeer nauw controleren

    7 tips voor veilig online daten

    1. Laat alle communicatie verlopen via de beveiligde site van 4Match. Als een lid direct rechtstreeks contact wil, wees dan op uw hoede.
    2. Is het te mooi om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo...
    3. Als iemand alles van u wil weten maar geen informatie over zichzelf prijsgeeft, is dat een reden om extra voorzichtig te zijn.
    4. Geef nooit meteen uw persoonlijke gegevens aan iemand en vermeld die ook niet op uw profiel.
    5. Gebruik altijd uw verstand en onthoud dat u de regie in handen hebt. U weet zelf wat het beste voor u is.
    6. Neem meteen contact met ons op als u de indruk heeft dat iemand misbruik maakt van 4Match.
    7. En, heel belangrijk: stuur nooit geld aan mensen die u niet persoonlijk hebt ontmoet, hoe hartverscheurend het verhaal ook klinkt.

    Hoe herkent u een scammer of fraudeur?

    • Correspondentie wordt in de meeste gevallen in gebrekkig Engels of Nederlands geschreven.
    • Het bericht is vaak heel algemeen en er worden geen persoonlijke zaken uit uw profiel genoemd.
    • Al heel snel wordt er voorgesteld het contact buiten 4Match voort te zetten. Hierbij geeft de scammer vaak een Hotmail, Gmail of Yahoo e-mailadres op.
    • Er worden ‘zielige’ verhalen verteld over bijvoorbeeld een overleden familielid en een erfenis waar ze geen aanspraak op kunnen maken.
    • Om bijvoorbeeld aanspraak te kunnen maken op een miljoenenerfenis, wordt u gevraagd eerst geld over te maken, bij voorkeur via Western Union.

    Mannelijke scammers of fraudeurs:

    • ...komen in veel gevallen uit Amerika of Groot-Brittannië, zijn weduwnaar en tussen de 40 en 60 jaar.
    • ...gebruiken heel snel lieve koosnaampjes en verklaren u de eeuwige liefde.
    • ...kunnen in een bericht heel erg wisselen van stemming. Op het ene moment zijn ze heel emotioneel en op het andere moment heel kwaad. In het laatste geval volgt er vaak een lang excuus en eindigen ze met een dringend verzoek om geld over te maken.

    Vrouwelijke scammers of fraudeurs:

    • ...komen in veel gevallen uit Amerika, Groot-Brittannië of Oost Europa.
    • ...gebruiken vaak profielfoto’s van goede kwaliteit die ook van een professioneel model of beroemdheid zouden kunnen zijn.
    • ...zijn jong, aantrekkelijk en vaak geïnteresseerd in oudere mannen.
    • ...zijn vaak overdreven enthousiast over uw profiel en verheugen zich enorm op een snelle reactie.

    Phishing – fraude per e-mail

    In het geval van phishing, sturen illegale organisaties e-mails waarin ze doen alsof de mail van een bekende financiële organisatie komt. In de e-mail wordt u gevraagd persoonlijke gegevens in te vullen, zoals uw bankrekeningnummer of wachtwoord. De afzender geeft vaak aan dat die gegevens nodig zijn om uw identiteit te verifiëren. Met deze gegevens geven ze aan de service continu te kunnen verbeteren.

    In de e-mail wordt vaak ook een waarschuwing gegeven waardoor u gedwongen bent te reageren. Bijvoorbeeld: indien u niet reageert, zal de bank uw rekening stopzetten. U dient vervolgens op een link te klikken waar u alle persoonlijke gegevens kunt invullen. Wanneer u uw gegevens hier invult, heeft de illegale organisatie alle informatie om toegang te krijgen tot uw bankrekening. Wanneer u twijfelt, neem dan altijd contact op met de desbetreffende organisatie om de e-mail te verifiëren.


    Mocht u vragen hebben, neem dan contact op met onze Klantenservice. U kunt onze Klantenservice mailen via klantenservice@4match.nl